Bioøkonomi31.01.2017

Bærekraftig mote er på moten

Foto: E S P

Norsk ull har en styrke som ikke de finere kvalitetene har og derfor bruker jeg norsk ull, sier motedesigner Elisabeth Stray Pedersen. Genseren Åsly er produsert med norsk garn og koster 1690 kroner. Foto: E S P

31.01.2017

263 Reaksjoner

- Norsk ull passer ypperlig til ytterplagg som vi er gode på. Vi bruker norsk ull fordi den er bærekraftig, glansfull, spenstig og fordi det funker veldig bra til våre tekstiler. Norsk ull har en styrke som ikke de finere kvalitetene har, sier den norske klesdesigneren, Elisabeth Stray Pedersen.

Bærekraftig mote er på moten. Men den norske designeren mener at kunnskap om materialer, produkter og produksjon er viktigere enn å navngi moten.

– Jeg tror ikke vi bør kalle det bærekraftig mote, fordi jeg tror ikke det klinger så bra hos forbrukeren. Jeg tror bærekraftig mote aldri vil bli populært. Klær av høy kvalitet produsert lokalt derimot – det vil alltid være populært og det er egentlig det samme som bærekraftig mote. Jeg tror vi heller skal informere mer hvorfor det er relevant for forbrukeren å lage mer bærekraftige klær, hvordan det øker kvaliteten og hva som er verdien ved de valgene man har tatt, sier Stray Pedersen.

Skryter av norsk landbruk og etterlyser satsing på avl

Den norske designeren syntes den norske bonde gjør en god jobb med landets ullproduksjon.

– Jeg synes landbruket gjør en super innsats i å opprettholde sauehold og ullproduksjon til tross for en ikke alt for høy fortjeneste. Det er mange ildsjeler der ute, og det synes jeg er utrolig flott som utgangspunkt. Jeg tenker det kan settes enda mer fokus på kvalitet, og se på om man kan avle frem flere ulike saueraser med fokus på ull som er tilpasset et marked som jobber mer high end, slik at man kan jobbe seg mot et høyere pris- sjikt på sikt og flere produktkategorier. Det skjer mye spennende på dette med Alpakka, Mohair og Cashmere, men i liten skala. Det er stor etterspørsel etter finere kvaliteter. Samtidig bør resten av verdikjeden fortsette utviklingen og foredle de råvarene som allerede finnes for eksempel den norske lammeullen, og bygge merkevare rundt denne, mener designeren.

Flott at motebransjen bruker mer norsk ull

– Vi er selvsagt positive til at motebransjen bruker mer norsk ull og gir norsk ull god omtale. Det håper vi gir økt salg av norsk ull til norske ullvarefabrikker, forteller Lars Erik Wallin, generalsekretær i Norsk Sau og Geit (NSG) som er medlemsorganisasjonen for småfeholderne i Norge.

Avlsarbeidet på sau er en viktig oppgave i NSG, men verdien av ulla har blitt redusert i forhold til verdien av kjøttet, og det har ført til mindre vektlegging av ull i avlsarbeidet.

– Men den nå økte interessen for norsk ull, og da spesielt finfibret lammeull av crossbred og spælull av god kvalitet, reflekteres nå gjennom økt innsats i avlsarbeidet som NSG driver.

Wallin forteller at de er lydhøre for hva markedet ønsker.

– Økt betalingsvilje hos ullvarefabrikkene for de beste kvalitetene av norsk ull er det beste signalet vi kan få for at vi skal legge enda mer innsats i kvalitetsproduksjon av ull, avslutter Wallin.