Bioøkonomi

Publisert: 11.02.2020

Blir norsk søtløk den nye taco-løken?

Publisert: 11.02.2020

Nå utvikles det en søtere norsk løk som kan økt forbruk av den norske løken. – Ofte syntes barn og unge løk er litt for sterkt, derfor skal vi nå utvikle en norsk søtløk, sier bonde Per Odd Gjestvang ved Vang Gård.

Løk er en viktig smakforsterker. Den setter et betydelig preg på maten avhengig av hvilken løktype du velger, og hvordan du tilbereder den.

Når det er sagt, så er det ikke alles smaksløker som liker den skarpe løksmaken. Bonde Per Odd Gjestvang fikk derfor ideen om å utvikle en ny og mildere løk.

– Bakgrunnen for prosjektet er mangfoldig. Det startet med en telefon fra Bama om at markedet etterspurte en løk som var mildere i smaken. Klarer vi å finne en søtere sort som får folk til å spise mere løk har vi lyktes, sier Gjestvang.

Kartlegger sammenhengen mellom produksjonsfaktorer og smak

Den nye løkproduksjonen er et resultat av et kompetansehevingsprosjekt mellom NIBIO, Gartnerhallen, BAMA og Norgro. Grofondet støtter også prosjektet med 125.000 kroner.

– For å muliggjøre produksjonsutvikling av løk trengs det god kunnskap om sammenhengen mellom produksjonsfaktorer og smak. Både mengde gjødsling, vanning, sort, klima og jordsmonn spiller inn på smaken. Kartlegging og økt kompetanse på feltet er derfor helt nødvendig, sier Gjestvang.

Stor interesse fra markedet

 På bakgrunn av resultatene fra prosjektet jobbes det nå med produktutvikling og planlegging av produksjonen.

– Etter en sesong har vi funnet to sorter som vi mener at vi bør jobbe videre med. Vi kjenner jo at det er en stor forskjell på smaken! Løken er både fruktigere og mer crispy. Kanskje dette kan bli den nye taco-løken?, sier Gjestvang.

– Vi har presentert noe for markedet som lover godt. Interessen fra markedet er stor, både fra storkjøkken og dagligvaremarkedet, forteller Gjestvang.

Målet er å øke norskandelen

Tidligere landslagskokk Harald Osa har stor tro på det nye søtløks-prosjektet.

– For å kunne øke forbruket av råløk hadde det vært fantastisk om vi klarte å finne en løk hvor sødmen spiller en hovedrolle. Knekker vi den koden så tror jeg det er potensial for en betydelig volumøkning, sier Osa. Totalt sett er 70 prosent av alle grønnsakene nordmenn spiser importert fra utlandet.

Nå ser vi at det er flere innovative bønder i Norge som utvikle nye sorter og produksjonsmetoder med mål om å snu importtrenden, og øke andelen av norsk frukt og grønnsaker i butikkhyllene

Les mer: Nye norske sorter i frukt og grøntdisken

Lytt på Landbruk.no på øret om hvordan søtløk skal utvikles på norske gårder:

Løken trives i Norge

Norge har en spesiell geografisk beliggenhet og kort vekstsesong, og det kan være vanskelig å dyrke flere grønnsaker.

Men løk er en av grønnsakene som vi har gode naturgitte forhold til å produsere i Norge. Ca. 3/4 av det norske forbruket dekkes av norsk produksjon.

– Nordmenn spiser i gjennomsnitt 7 kilo løk per person. Dette er lite sammenlignet med Middelhavsområdet hvor forbruket ligge på 25 kilo løk per innbygger. Vi har både et godt potensial for å spise og produsere mere løk i Norge sier, løkprodusent og nestleder i Gartnerhallen, Ole Davidsen.

Davidsen tror at søken etter nye sorter, smaker og bruksområder er viktige tiltak for å kunne øke norskandelen og forbruket fremover.

– Et hvert måltid bør ta utgangspunkt i en god smaksetter – det er nettopp løk, sier løkprodusenten.

Les mer: Derfor bør du spise mer løk

Unge bør spise mere løk

Løkbonde Gjestvang understreker derfor betydningen av å kunne tilby en norsk løk som faller i smak hos flere.

– Løken har mange helsegevinster, derfor bør også de unge spise mere løk. Vi håper dette prosjektet kan gi muligheter for rask vekst og flere løkvarianter. Bare tenk hvor morsomt det kunne vært å lage en løk som bidrar til mer løkspising og bedre helse i Norge, avslutter han.

Se video av grønnsaksbonde Per Odd Gjestvang på Vang gård:

Visste du at?

Totalt sett er 70 prosent av alle grønnsakene nordmenn spiser importert fra utlandet. Flere innovative bønder i Norge forsøker nå å utvikle nye sorter og produksjonsmetoder med mål om å snu importtrenden, og øke andelen av norsk frukt og grønnsaker i butikkhyllene.

Les mer: Norsk grønnsaksproduksjon skal øke med nye produksjonsmetoder