Bioøkonomi

Oppdatert: 13.05.2019

Publisert: 09.05.2019

Norsk mat

Mange forbrukere tror de kjøper norsk mat

Oppdatert: 13.05.2019

Publisert: 09.05.2019

Er du sikker på at maten du spiser er norsk? I dag importerer vi hele 60 prosent av maten vi spiser. Mye av dette kunne vi produsert selv i Norge. Nå vil flere av landbrukssamvirkene merke maten enda bedre.

Norske forbrukere sier de foretrekker norske produkter, men kjøper stadig oftere importert mat fordi de tror den er norsk.

Det er kun noen måneder siden teksten på den velkjente honning-blikkboksen ble endret fra «Ekte honning» til «Norsk honning».

Etter en stikkprøve på noen utvalgte supermarkeder viste det seg nemlig at forbrukerne ikke så forskjellen på norsk og importert honning.

– Over halvparten av de spurte trodde at alle honningene var norske. Dette var den direkte årsaken til at vi besluttet å endre navnet på blikkboksen fra «ekte» til «norsk». Opprinnelse er en viktig faktor for valg, men så kjøper forbrukerne feil, sier Knut Tisthal, salgs- og markedssjef i Honningcentralen.

Den kjente og kjære blikkboksen viser nå tydelig at innholdet kommer fra norske bier. Foto: Kristin Slyngstad

Alltid norsk kjøttdeig fra Gilde

Også i kjøttindustrien ser de samme tendenser til at forbrukeren ikke alltid vet om kjøttet de spiser er norsk eller utenlandsk.

– Gilde har alltid norsk kjøtt i våre produkter, og vi ønsker å bygge kjennskap til dette hos forbrukerne. Det er mange andre aktører som bruker utenlandsk kjøtt, og det er ikke alltid så synlig for forbrukeren at det ikke er norsk, sier Eskil Pedersen, kommnunikasjonssjef i Nortura.

Forbrukeren er opptatt av det norske

Undersøkelser viser at forbrukeren er opptatt av opprinnelse på de produktene man kjøper, og at landbruksprodukter som er produsert i Norge stadig får høyere stjerne hos forbrukerne.

– Forbruker ønsker i større og større grad å kjøpe norsk kjøtt. Da er det viktig for oss å fremme at våre merkevarer alltid er 100 % norsk kjøtt og egg, sier Pedersen, og viser til at de nye Gilde-deigene har påskriften «Alltid norsk kjøttdeig».

Nortura tydeliggjør at deres merkevarer alltid er 100 % norsk kjøtt og egg, som her med deres nye emballasje på kjøttdeig. Foto: Nortura

TINE vil bli enda tydeligere

Flere av landbrukssamvirkene bruker det offisielle informasjonsmerket for norsk mat og drikke – «Nyt Norge» – og er veldig fornøyde med merkeordningen.

Meierisamvirket TINE ser allikevel på muligheter for enda tydeligere merking av produkter som er laget i Norge, på norsk melk.

– Forbruker kan anta at fordi TINEs meieriprodukter er laget på norsk melk, vil også produkter fra andre norske selskaper være laget på norsk melk, men det er jo ikke alltid tilfelle. TINE Nyt Yoghurt og Litago er produkter det kan være aktuelt å fremheve at er laget på norsk melk, i motsetning til noen av konkurrentene på markedet, forteller Mimmi Granli, kommnunikasjonsrådgivet i TINE.

Norsk flagg på pakken er ingen garanti for at maten er norsk

Hele 89 % av norske forbrukere kjenner til Nyt Norge-merket, viser ferske undersøkelser fra Matmerk.

For at en vare skal få emblemet på seg må råvarene være norske, bonden må ha fulgt strenge norske regler og kan dokumentere det, i tillegg til at maten skal være produsert og pakket i Norge.

– Mange ser aktivt etter merket og de vet hva det står for, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.

Direktøren mener at forbrukere som er opptatt av norsk landbruk og matproduksjon må se etter merket når de handler.

– Det er viktig at vi gir forbrukerne den tryggheten at de kjøper den maten de ønsker å kjøpe, opprettholde et landbruk over hele landet og bidra til arbeidsplasser i matindustrien over hele Norge, avslutter Matmerk-direktøren.

 

Meld deg på nyhetsbrev!

Få artikler fra landbruk.no direkte i innboksen din