Bioøkonomi

Oppdatert: 20.06.2017

Publisert: 31.01.2017

Norsk motedesigner elsker norsk ull!

Foto: E S P

Norsk ull har en styrke som ikke de finere kvalitetene har og derfor bruker jeg norsk ull, sier motedesigner Elisabeth Stray Pedersen. Genseren Åsly er produsert med norsk garn og koster 1690 kroner. Foto: E S P

Oppdatert: 20.06.2017

Publisert: 31.01.2017

- Vi bruker norsk ull fordi den er bærekraftig, glansfull, spenstig og fordi det funker veldig bra til våre tekstiler. Norsk ull har en styrke som ikke de finere kvalitetene har, sier den norske klesdesigneren Elisabeth Stray Pedersen.

I 2015 kjøpte Pedersen den gamle ullvarefabrikken i Svelvikveien i Drammen med et mål om å produsere miljøvennlig mote. I fabrikken hadde det allerede blitt produsert klær og pledd for det norske ullmerket Lillunn siden 1953. Nå bruker Pedersen lokalet til produsere klær og interiør for Lillunn og sitt eget merke, E S P.

Pedersen har spesialisert seg på bruk av norske kortreiste materialer. Ulla hun bruker er fra lam som beiter på fjellene i Gol i Hallingdal.

– Norsk ull passer ypperlig til ytterplagg som vi er gode på, sier hun.

Les mer: Bærekraftig mote på moten

Skryter av norsk landbruk og etterlyser satsing på avl

Den norske designeren syntes den norske bonden gjør en god jobb med landets ullproduksjon.

– Jeg synes landbruket gjør en super innsats i å opprettholde sauehold og ullproduksjon til tross for en ikke alt for høy fortjeneste for det. Det er mange ildsjeler der ute, og det synes jeg er utrolig flott som utgangspunkt.

Designeren synes ulla er bra, men ønsker seg fokus på ull av enda høyere kvalitet til et high end marked.

Les mer: Ull er gull – og norsk ull er bedre fordi den er bærekraftig

– Jeg tenker det kan settes enda mer fokus på kvalitet, og se på om man kan avle frem flere ulike saueraser med fokus på ull som er tilpasset et marked som jobber mer high end, slik at man kan jobbe seg mot et høyere prissjikt på sikt og flere produktkategorier, sier hun.

Moteskaper Elisabeth Stray Pedersen bruker ofte norsk ull i sine ytterplagg Foto: E S P

Flott at motebransjen bruker mer norsk ull

– Vi er selvsagt positive til at motebransjen bruker mer norsk ull og gir norsk ull god omtale. Det håper vi gir økt salg av norsk ull til norske ullvarefabrikker, forteller Lars Erik Wallin, generalsekretær i Norsk Sau og Geit (NSG) som er medlemsorganisasjonen for småfeholderne i Norge.

Avlsarbeidet på sau er en viktig oppgave i NSG, men verdien av ulla har blitt redusert i forhold til verdien av kjøttet, og det har ført til mindre vektlegging av ull i avlsarbeidet.

Les mer: Norsk ullvarefabrikk vil bruke mer norsk ull!

– Men den nå økte interessen for norsk ull, og da spesielt finfibret lammeull av crossbred og spælull av god kvalitet, reflekteres nå gjennom økt innsats i avlsarbeidet som NSG driver.

Wallin forteller at de er lydhøre for hva markedet ønsker.

– Økt betalingsvilje hos ullvarefabrikkene for de beste kvalitetene av norsk ull er det beste signalet vi kan få for at vi skal legge enda mer innsats i kvalitetsproduksjon av ull, avslutter Wallin.