Bioøkonomi

Publisert: 18.12.2018

Norsk potet er på full fart tilbake som forbrukernes favoritt

Publisert: 18.12.2018

Etter flere år med nedgang i salget av norsk potet tok bransjen grep. Nå jubler både forbrukere og kokker over mangfoldet og kvaliteten på de norske potetene.

I 2013 var «pottitlandet» Norge bare 60 prosent selvforsynt med poteter. Små poteter fra Frankrike var kommet på markedet og holdt på å utkonkurrere de norske potetene.

– Denne utviklingen kunne ikke fortsette. Sammen med resten av verdikjeden, BAMA og NorgesGruppen, satte vi oss derfor et mål om 80 prosent norskandel i 2017. Dette målet har vi nådd, sier organisasjonssjef i Gartnerhallen, Arve Gladheim.

Nødvendig å jobbe bredt for å lykkes med potet

For å nå målet på 80 prosent har hele næringa gått sammen for å utvikle, teste, dyrke og markedsføre flere nye potetsorter og øke kvaliteten på de allerede eksisterende sortene.

– Fortsatt er det ordinær matpotet som utgjør de store volumene, men utviklingen av småpoteter, slik som perlepotet fra Frosta og morenepotet fra Vestfold, har vært viktig for å kunne tilby norske alternativer til importerte poteter, forklarer Gladheim.

Potetprodusentene og forskere har jobbet målrettet for å øke kvaliteten og forbedre utseendet.

– Gjennom strengere krav til friske settepoteter og utvikling av nye potetsorter, skal det bli lettere å produsere poteter av god kvalitet, sier han.

Hele potetnæringa har gått sammen for å utvikle, teste, dyrke og markedsføre flere nye potetsorter og øke kvaliteten på de allerede eksisterende sortene. Foto: Julie Lunde Lillesæter

Poteten er gudenes gave til menneskeheten

Graminor er den aktøren i Norge som har som samfunnsoppdrag å utvikle nye potetsorter tilpasset norske forhold.

– Vi utvikler potetsorter tilpasset norsk og nordisk klima og vekstforhold, sier Bjarne Kjøs, assisterende foredler på potet og jordbær i Graminor.

Kjøs er litt over gjennomsnittet glad i poteter.

– Poteten er gudenes gave til menneskeheten, sier han.

Poteter med forskjellige farger i produksjon

Å utvikle nye potetsorter tar opp mot 10 år.

– Årlig starter vi med 20 000 frø. Hver av disse er en ny sort. Etter 8 – 10 år sitter vi igjen med en eller to nye sorter, sier Bjarne Kjøs.

Graminor har flere spennende prosjekter på gang som Kjøs tror vil glede norske forbrukere.

– Nå arbeider vi med flere spennende potetsorter med innvendig farge, sier han.

Graminor jobber nå med nye spennende potetsorter med innvendig farge. Foto: Per J. Møllerhagen, NIBIO

Stjernekokker elsker norsk potet

Norske stjernekokker elsker den norske poteten fordi den har god smak og et høyt næringsinnhold.

– Det er enorm interesse for norske poteter. Norske, lokale råvarer er en sterk trend, sier tidligere landslagskokk, og nå BAMA-kokk, Harald Osa.

Osa er imponert over at det er så mange flinke potetprodusenter som både vil og kan satse.

– Det er viktig med god kvalitet, et variert utvalg og gode historier. Vi må samtidig vise fram at poteter kan tilberedes på mange flere måter enn bare koking. Klarer vi det, vil nok enda flere spise norske poteter i framtiden, sier han.

Gartnerhallen setter ambisiøse nye potetmål

Investeringene og samarbeidet i næringa har gitt resultater.

– Den økte norskandelen på potet viser at de norske forbrukerne er fornøyd med arbeidet som er gjort, sier Gladheim.

Nå øker Gartnerhallen ambisjonene, og ønsker seg 85 prosent norskandel innen 2023.

– Det sies at det er bare gamle mennesker som spiser poteter. Kanskje det er derfor de blir gamle? avslutter Kjøs.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få artikler fra landbruk.no direkte i innboksen din