Bærekraft, Bioøkonomi

Oppdatert: 14.05.2020

Publisert: 18.02.2020

Smartere og mer miljøvennlig emballasje hos landets største cherrytomat-produsent

Foto: Lauvsnes Gartneri

Oppdatert: 14.05.2020

Publisert: 18.02.2020

Hver uke går 200 000 tomater ut fra Lauvsnes Gartneri til norske forbrukere. Ny og smart emballasje har gitt mindre matsvinn, mer effektiv transport og reduksjon i plastforbruket!

På idylliske Finnøy i Ryfylke ligger Lauvsnes Gartneri, hvor det produseres mellom 600 og 800 tonn smakstomater (små klasetomater) i året.

I 2018 tok daglig leder og fjerde generasjons gartner på gården, Jan Terje Vignes, initiativ til et offensivt emballasje-prosjekt.

– Vi ønsket å gjøre noe med plastforbruket vårt. Det har alltid vært et mål for oss å ha en mest mulig miljøvennlig og bærekraftig produksjon, sier Vignes.

Smartere emballasje som kan sorteres som papp

Gjennom samarbeid med emballasjeleverandøren Moltzau Packaging, rådgiving fra Gartnerhallen og støtte fra Grofondet har gartneriet lyktes i å utvikle en smartere emballasje. Den består hovedsakelig av kartong, og hele esken kan sorteres som papp.

– Den innlysende fordelen er at vi har redusert plastforbruket vårt med 33 prosent. Ikke minst er løsningen gjennomtenkt og fungerer i praksis, sier Vignes.

Lauvsnes Gartneri produserer mellom 600 og 800 tonn smakstomater i året. Foto: Bama

De nye begrene bidrar nemlig også til redusert matsvinn, ved hjelp av luftehull som holder tomatene friske lenger. I tillegg gjør den firkantede formen at flere beger får plass i én trailer, noe som gir reduserte CO2-utslipp fra transport.

Tidligere fikk man åtte forbrukerpakninger i en kasse. Med ny emballasje er fyllingsgraden økt til ti i kassen. Dette betyr mye for CO2-regnskapet.

Velger forbrukeren miljøvennlig emballasje?

Foreløpig er det for tidlig å si noe om forbrukerne vil belønne Lauvsnes Gartneri for innsatsen og velge tomater med smart emballasje når de handler. Allikevel jobber Vignes og teamet videre for ytterligere forbedring.

– Teknologien utvikler seg stadig, og gjør at emballasje blir mer og mer miljøvennlig. Utfordringen er å få den like billig som tradisjonell emballasje, forklarer Vignes.

Forbrukerne spiller også en viktig rolle på veien mot smartere emballasje.

– Velger forbrukerne produkter med miljøvennlig emballasje, vil utviklingen gå raskere, avslutter Vignes.