Bioøkonomi

Oppdatert: 13.05.2019

Publisert: 09.05.2019

Viktig at forbrukerne vet at de kjøper norsk honning

Den kjente og kjære blikkboksen har nylig fått en "makeover" for å tydelig vise at innholdet kommer fra norske bier. Foto: Honningcentralen

Oppdatert: 13.05.2019

Publisert: 09.05.2019

For noen måneder siden skjedde en liten, men ikke ubetydelig, endring på den 90 år gamle blikkboksen fra Honningcentralen. Fra nå av skal den norske honningen merkes med "norsk honning".

Salgs- og markedssjef i Honningcentralen, Knut Tisthal, fikk seg en overraskelse da bedriften i fjor gjennomføre en forbrukerundersøkelse i noen utvalgte butikker i Oslo.

Forbrukerne kunne velge mellom fem ulike honninger, der to var norske og tre importerte.

– Over halvparten av de spurte trodde at alle honningene var norske! Dette var den direkte årsaken til at vi besluttet å endre navnet på blikkboksen fra «ekte» til «norsk», sier Tisthal.

Forbrukerne kjøper feil

Norske forbrukere sier de foretrekker norske produkter, men kjøper stadig oftere importert mat fordi de tror den er norsk.

– Opprinnelse er en viktig faktor for valg i butikken, men så kjøper forbrukerne feil. Det ville vi gjøre noe med, sier Tisthal.

Opprinnelig ble honningen kalt «ekte» fordi det var ensbetydende med norsk honning.

– Men det er lenge siden, og vi må endre oss i takt med forbrukerne, sier salgssjefen.

Honningcentralen har også endret emballasjen på sine flytende honninger for å bedre synliggjøre hva som er norskprodusert. Foto: Honningcentralen

Norske forbrukere kan ikke få nok av norsk honning

I 2018 mottok Honningcentralen 510 tonn norsk honning, mot 450 tonn i 2017. Likevel får ikke norske forbrukere nok av norsk honning.

For tiden er det underdekning og Honningcentralen rasjonerer derfor ut blikkboksen til Norgesgruppen, Coop og Rema hver måned.

– Forbrukerne vet at honning er både sunt og godt, og de ønsker norsk honning fordi det bidrar til både biologisk mangfold og verdiskaping i Norge, avslutter Tisthal.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få artikler fra landbruk.no direkte i innboksen din