Utgave 47

Salget av lokalmat øker

Foto: iStock

Publisert: 15.11.2019

Matmerk kom nylig med en oversikt over omsetningen av lokalmat og -drikke i Norge. Rapporten viser at salget av lokalmat har økt det siste året.

I 2019 har det blitt omsatt lokalmat og -drikke for 5,25 milliarder kroner i dagligvarehandelen. Dette er en økning fra 4,97 milliarder kroner i fjor og tilsvarer en vekst på 5,6 prosent.
 
I tillegg omsettes det for 6 milliarder i storhusholdningsmarkedet og ved direktesalg. Det er første gang denne omsetningen måles. Til sammen utgjør dette en omsetning på 11,25 milliarder kroner.

Definisjon av lokalmat:

Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.

Mest på Østlandet

Det er på Østre Østland at omsetningen av lokalmat i butikk er størst. Her omsettes det for 1,24 milliarder kroner.
 
Omsetningen øker over hele landet og størst vekst finner vi i Midt-Norge (9,2 prosent) og på Vestre Østland (9,6 prosent).
 
Oslo blir talt som en egen region. Her er omsetningen på 670 millioner kroner.

Foto: iStock

Lokalmat i dagligvare er størst

Salg av lokalmat i dagligvare utgjør den største potten. Her omsettes det for 4,92 milliarder kroner. Nest størst er lokalmat i storhusholdning med 3,43 milliarder kroner.
 
Det omsettes lokalt øl i storhusholdning for 2,14 milliarder kroner, mens det omsettes lokalt øl for 329 millioner kroner i dagligvare.
 
Direktesalg er målt til 450 millioner kroner. Det tilsvarer 4 prosent av omsetningen av lokalmat og -drikke i Norge.

 

Hilsen Helene

Les hele rapporten her:  Omsetning av lokalmat og -drikke i 2019

Tidligere utgaver