Samvirke

Publisert: 03.06.2019

Bærekraftig produksjon er et konkurransefortrinn for norsk landbruk

Bærekraftig matproduksjon er bra for planeten, helsa og lommeboka. Det gir norsk landbruk flere fortrinn. Foto: iStock

Publisert: 03.06.2019

17 prosent av norske forbrukere sier de vil betale 25 prosent mer for bærekraftig produsert mat. - Det er gode nyheter for norsk landbruk, sier fagsjef for samfunnsøkonomi i Norsk Landbrukssamvirke, Helene Lillekvelland.

Nylig gjennomførte analysebyrået SB Insight Europas største uavhengige merkevareundersøkelse knyttet til bærekraft. I undersøkelsen ble TINE kåret til Norges mest bærekraftige merkevare, men undersøkelsen kunne også by på andre interessante funn.

I følge Sustainable Brand Index sier 28 prosent av de norske forbrukerne at de er villig til å betale 10 prosent ekstra for et bærekraftig alternativ. 17 prosent sier de kunne betalt 25 prosent mer for bærekraftige varer.

– Det er vanskelig for norsk landbruk å konkurrere på pris, men vi kan konkurrere på bærekraftig produksjon, sier Lillekvelland.

Les mer: TINE er Norges mest bærekraftige merkevare

Hva er egentlig bærekraftig matproduksjon?

Mange tror bærekraft bare handler om klima, men det er feil, mener fagsjefen.

– Bærekraft handler like mye om sosiale og økonomiske forhold. Bærekraftig matproduksjon skal være en produksjon som er bra for planeten, helsa og lommeboka, sier hun.

I Norge har vi friske dyr som trenger minimalt med medisiner og antibiotika. I tillegg utnytter vi gress fra ulendt terreng som beiteområde for dyrene våre.

– I det norske landbruket utnytter vi ressursene vi har på en stadig mer effektiv måte, samtidig jobber vi med å redusere klimagassutslippene. Derfor kan vi vise til en mer bærekraftig produksjon enn andre land, sier Lillekvelland.

Les mer: Vil du spise mat som er bra for helsa, dyr og planeten bør du spise norsk mat

Bonde med griser

Norsk landbruk kan vise til en produksjon med både lave klima- og miljøavtrykk, i tillegg til friske dyr som trenger minimalt med medisiner og antibiotika. Foto: Nortura

Bærekraft er blitt en viktig trend blant forbrukerne

I følge Sustainable Brand Index sier 66 prosent av de norske forbrukerne at bærekraft påvirker hva de kjøper. Samtidig sier 64 prosent av nordmenn sier at de diskuterer bærekraft med venner og familie.

– At betydelig flere sier at de diskuterer bærekraft med venner og familie i årets undersøkelse, er en trend i hele Norden. Kanskje var det uvanlige været i 2018 en vekker for mange, sier Lillekvelland.

I tillegg til TINE, så var flere av merkevarene til landbrukssamvirkene Sustainable Brand Index-listen.

– Forbrukerne har tydeligvis fått med seg at norsk mat er bærekraftig. Det blir spennende å se hvordan de følger det opp når de står i butikken i tiden fremover, avslutter fagsjefen.