Samvirke

Oppdatert: 02.11.2018

Publisert: 31.10.2018

Oste-VM i Bergen

– Norge har blitt en ostenasjon

Oppdatert: 02.11.2018

Publisert: 31.10.2018

- Norsk ost er konkurransedyktig internasjonalt på både smak, konsistens og kvalitet, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.

– Vi har blitt en ostenasjon, men vi har kanskje ikke oppdaget det helt selv ennå, sier Sundqvist.

Hun håper dette vil endre seg 2.-3.november, når 58 norske ysterier skal være med i kampen om verdensmestertittel under Oste-VM i Bergen. Totalt er 175 norske oster blant kandidatene.

– Vi nordmenn er jo veldig stolte når vi får internasjonale idrettsarrangement til Norge, og dette er strengt talt ikke noe dårligere. Med 41 deltakerland og 3500 oster er konkurransen utvilsomt hard, sier Sundqvist.

Lytt til artikkelen på podcast:

Lokalmatsalget øker år for år

I 2014 omsatte lokalmat i butikk for 3,8 milliarder kroner i Norge. I 2017 var tilsvarende tall nesten 5 milliarder.

Sundqvist mener mye av den store veksten innenfor lokalmatsalget kan tilskrives norske osteprodusenter.

– Ysteriene har gått i bresjen for å bevisstgjøre forbrukerne på det norske lokaltmatmangfoldet, sier Matmerk-sjefen.

Flest oster blant produkter med Spesialitetsmerket

Matmerk er ansvarlig for den offisielle merkeordningen «Spesialitet». Merket tildeles produkter som kan vise til at de er basert på lokale råvarer og produsert på en særegen måte.

– I dag har rundt 500 norske produkter fått spesialitetsmerket, og den største kategorien er ost. Dette viser hvordan de norske osteprodusentene har vært «på», og jobbet systematisk for å få oss dit vi er i dag, forklarer Sundqvist.

Hun er heller ikke i tvil om at de norske ostene har mye å fare med i møte med internasjonale konkurrenter.

– Norsk ost er konkurransedyktig. Da tenker jeg primært på smak, konsistens og kvalitet. Det er nærmest en skam å invitere til et ostemåltid uten å servere et fat med utelukkende norsk ost, fordi det er fullt mulig i dag, sier Sundqvist.

Rundt 500 norske produkter har i dag fått det offisielle merket "Spesialitet". Den største kategorien er ost.

Kan pultost og gamalost bli verdensmester?

Som Norges største osteprodusent er TINE en nærmest selvskreven deltaker i årets VM. De stiller med hele 18 ulike oster i konkurransen, og flere av disse har spesialitetsmerket.

– Jeg tror ikke alle er klar over at TINE produserer et bredt spenn av oster fra hele Norge. VM er en anledning til å vise fram dette, og at vi har mer enn Norvegia og Jarlsberg som er merkevarene folk kjenner best, sier prosjektleder for Oste-VM i TINE, Sophie Marie Gauguin.

Blant TINEs kandidater finner man blant annet tradisjonsrike oster som Pultost fra Løiten og Gamalost frå Vik. Gauguin er klar på at også disse har noe å gjøre i en internasjonal konkurranse.

– I forbindelse med prøve-VM i Bergen i sommer så vi at gamalosten slo svært godt an, spesialt blant de yngre testerne. De har ingen formening om hvordan det skal smake, og enkelte hadde ikke engang hørt om gamalost, men de syntes det var veldig godt, sier prosjektlederen.

TINE deltar med nylansert Alpeost

En annen spesialitetsmerket ost som det knytter seg stor spenning til er nyvinningen TINE Norsk Alpeost fra Romsdalsalpene. Osten ble lansert i oktober, og har allerede blitt godt mottatt blant forbrukerne.

– Alpeosten er modnet i minst 7 måneder, og har en smak som utvikler seg etter hvert som du spiser den. Den har en moden og smaksrik karakter som kan minne om oster fra sydligere strøk, forklarer prosjektleder for Oste-VM i TINE, Sophie Marie Gauguin.

Les også: Lager TINE verdens beste ost?

TINE deltar med både nyvinninger; som Norsk Alpeost, og klassikere; som pultost og gamalost i Oste-VM. Foto: TINE/Ole Martin Buene

Småskalaysteriene får drahjelp av TINE

TINE er involvert på flere områder under Oste-VM i Bergen.

I tillegg til å være deltaker og offisiell samarbeidspartner under mesterskapet, er de også en viktig bidragsyter overfor de mindre ysteriene – blant annet gjennom distribusjon av lokalmat.

– Vi bor i et langstrakt land og har den befolkningen vi har. Om vi skal skape noe her må vi jobbe sammen. Som samvirke har TINE et tett samarbeid med sine eiere, og mange av de mindre ysteriene er drevet av bønder som også er TINE-eiere. For å øke kompetansen og lage god ost er det viktig at vi jobber på tvers og jobber sammen, forklarer Gauguin.

Les også: Kraftkar og Jarlsberg er laget av den samme gode melka

– Trenger ikke kjøpe fransk, italiensk og spansk ost

Hun får støtte av Sundqvist i Matmerk, som mener samarbeid er nøkkelen for å oppnå et mangfold av norske smaksopplevelser.

– I butikkhylla står ikke konkurransen mellom TINE og de små norske ysteriene. Konkurransen er mot importert ost, og vi må jobbe sammen for at forbrukerne skal se at de faktisk ikke trenger kjøpe fransk, italiensk og spansk ost – fordi vi har et fantastisk mangfold selv, sier Sundqvist.

Tror norske oster kan nå pallen

Da «Kraftkar» fra Tingvollost ble kåret til tidenes beste ost under verdensmesterskapet i 2016 skapte familiebedriften fra Nordmøre en aldri så liten sensasjon. Plutselig sto profesjonelle ostekjøpere fra hele verden på døra med bestillinger i tonnevis.

På spørsmål om vi kan oppleve ny norsk suksess under årets VM er de to damene optimistiske.

– Vi har aldri før hatt så mange norske oster med i VM. Da må vi ha tro på å se norske oster på pallen, sier Sundqvist, som ikke klarer å trekke fram en enkelt favoritt blant de norske deltakerne.

– Man blir virkelig stolt uansett hvilken av de norske ostene som markerer seg. Vi merket det også godt under fjorårets VM, når «Lille Aske» fra Bo Jensens gårdsysteri gikk helt til superfinalen, legger Gauguin til.

– Å bruke anledningen til å fremme de norske ostene er det vi virkelig ønsker å få til, så vi håper og satser på at noen av de norske osteskattene når pallen også i år, avslutter prosjektlederen.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få artikler fra landbruk.no direkte i innboksen din