Samvirke

Oppdatert: 30.08.2019

Publisert: 15.03.2018

Med radikal innovasjon skal TINE vinne meierimarkedet også i fremtiden

TINE satser på å vinne tilbake markedsandelene med sin nye avdeling, Radikal Innovasjon. Foto: TINE/Bo Mathisen

Oppdatert: 30.08.2019

Publisert: 15.03.2018

Utfordringene står i kø for norsk meierinæring. For å få opp konkurransekraften skal TINE blant annet satse på radikale innovasjoner.

Norsk melk blir presset fra alle kanter. Nordmenn drikker mindre melk enn før, samtidig som importen øker i samtlige kategorier.

Les mer: Er vi klare for fremtidens melkemarked?

Et av tiltakene som TINE gjør for å vinne tilbake markedsandelene er å samle Norges fremste innovasjonshoder i en ny avdeling: TINE Radikal Innovasjon.

– For å lykkes i markedet også i fremtiden må vi bli flinkere til å komme med dristige innovasjoner raskere. Det skal vi levere på, sier Mette Roald, leder for TINE Radikal Innovasjon.

En vinn-vinn-vinn løsning

Den nye avdelingen skal jobbe med forretningsutvikling, digital innovasjon og forskningsbasert innovasjon for å skape produkter og tjenester som ikke har eksistert før.

– Vi skal både utfordre og utnytte TINEs eksisterende forretningsmodell for å skape et fremtidsrettet TINE. Slik skal vi skape ekte matopplevelser folk vil ha og sikre lønnsomhet for norske melkebønder, sier Roald.

Et av TINEs nye produktlanseringer, Tinemelk med kaffe og kakao. Foto: TINE

Skal bli enda bedre på innovasjon

TINE er allerede gode på innovasjon. Bare i år har de lansert 18 nye produkter.

Likevel mener Roald det er mye å hente på hvordan TINE jobber med utviklingen av nye produkter og tjenester.

– Vi skal jobbe med prosjekter som er preget av høy risiko, så det å lære av våre feil og stoppe prosjekter raskt nok er essensielt i måten vi jobber på, sier Roald.

Samarbeid er veien å gå

En annen tilnærming til den radikale innovasjonsavdelingen er tette samarbeid med andre.

– Som samvirke vet vi at samarbeid er smart. Derfor skal vi dyrke gode relasjoner med kunder, akademiske institusjoner og teknologi- start-up- og forretningsutviklingsmiljø når vi lager fremtidens produkter, sier hun.

Forskning til folket

TINE har også en stor forskningsavdeling. Den kompetansen ønsker Roald å utnytte enda bedre i innovasjonsarbeidet.

– Vi skal få resultatene fra forskningen vår ut til folk, så fort som mulig.  Da får vi også testet tidlig om dette er noe som folk vil ha, og som kan brukes kommersielt, sier lederen.

En bærekraftig og lønnsom fremtid

Til tross for utfordringene i dagens melkemarked mener Roald at TINE har et godt utgangspunkt for å lykkes.

– Norske melkebønder er gode på mye av det som forbrukerne er opptatt av. Som dyrehelse, dyrevelferd og lite medisinbruk, sier hun.

I et samfunn som etterspør bærekraftig produsert mat har norsk landbruk et forsprang.

– Dersom vi klarer å finne et behov som kunder har og kombinere det med en bærekraftig forretningsmodell vil vi klare å lage lønnsomme nye inntektsstrømmer også i fremtiden, avslutter Roald.