Samvirke

Oppdatert: 16.10.2019

Publisert: 15.10.2019

Stort potensiale for norske vellagrede oster

«Norvegia vellagret 5 år» ble nylig kåret til Norges beste ost. Nå er den klar for VM i Italia. Foto: TINE

Oppdatert: 16.10.2019

Publisert: 15.10.2019

- Vellagrede oster er veldig i tiden, sier daglig leder for Ostecompagniet, Nina Jutkvam Nørve. «Norvegia vellagret 5 år» ble nylig kåret til Norges beste ost. Nå skal den konkurrere om å bli verdens beste ost under VM i Italia.

OsteCompagniet er et heleid datterselskap av TINE og tar hånd om ostene fra spesialmeieriene.

– Vi ser det er stadig større interesse for våre vellagrede varianter, sier Nørve.

TINE vil satse mer på vellagrede varianter

Over 200 norske oster deltok når Norges beste ost skulle kåres i Italia, World Cheese awards. Og den 5 år gamle Osten fra TINE gikk altså av med gullet.

Også forbrukerne liker den vellagrede TINE osten.

– I butikk finnes det i tillegg til vår vanlige Norvegia også vellagret Norvegia som er lagret i minst 9 måneder, og ekstra vellagret Norvegia som er lagret i minst 15 måneder. Etter hvert vil vi også tilby en som er lagret opp mot 3 år. Det er stor interesse for vellagrede oster og salget øker, sier Nørve.

Det er vanskelig for forbrukere å få tak i den fem år gamle lagrede vinnerosten. I dag er det kun tilgjengelig på restaurantmarkedet og i utvalgte spesialbutikker.

Norsk ost er konkurransedyktig internasjonalt på både smak, konsistens og kvalitet. Foto: TINE

Forbrukere vil ikke bare ha ost til pålegg

Nørve forteller at Ostecompagniet vil satse mer på vellagrede oster fremover.

– Vi vil øke produksjon av vellagrede oster er fordi vi ser salget øker.

Den daglige lederen tror at forbruker ønsker ost til kos og ikke bare til pålegg og at det er derfor mer lagrede oster er blitt populære.

– Vellagrede oster gir et annet smaksbilde som kan nytes i stor grad. Det er spennende å jobbe med vellagrede oster og vi har et potensiale her, avslutter Nørve.

OsteVM sendes direkte her: