To barn henter melk i butikk
Samvirke

Oppdatert: 04.06.2019

Publisert: 03.06.2019

TINE er Norges mest bærekraftige merkevare

Oppdatert: 04.06.2019

Publisert: 03.06.2019

Nylig ble TINE kåret til årets mest bærekraftige merkevare, samtidig som flere av landbrukssamvirkenes merkevarer rangerte høyt på listen. Forbrukerne har fått med seg at norsk landbruk er bærekraftig.

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse knyttet til bærekraft. I år har forbrukerne kåret TINE til Norges sterkeste merkevare innen miljø og samfunnsansvar.

– Som en stor aktør i meieribransjen er det viktig å ta ansvar for den innflytelsen man har. Det oppfatter folk at Tine gjør på en eksemplarisk måte, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnleggeren av Sustainable Brand Index.

TINE har ligget høyt på rangeringen hvert år og de seks siste årene har de bare vært utenfor pallplass én gang.

– Hensikten med undersøkelsen er å øke kunnskapen om og vise verdien av å jobbe med bærekraft, sier Elvingsson Hedén.

Hør podcast med TINEs leder for samfunnsansvar:

Bærekraft er en viktig del av TINEs forretningsmodell

Bærekraft har alltid vært en del av TINEs forretningsmodell siden oppstarten med de lokale meierisamvirkene for over hundre år siden.

– TINE lever av naturen og er helt avhengig av å ta vare på både dyr, natur og ressurser for å kunne drive meierivirksomhet nå og i fremtiden, sier leder for samfunnsansvar i TINE, Bjørn Malm.

Som meierisamvirke er TINE eid av over 9000 melkebønder. Det gjør at de har gode forutsetninger for å ta bærekraftige valg.

– Samvirkeorganiseringen og det at vi eier verdikjeden fra gård til bord er avgjørende. Vi kan på egen kjøl iverksette tiltak i alle ledd av produksjonen og vi har eiere som både tenker og investerer langsiktig, sier Malm.

Les mer: Fem grunner til at samvirke er en bærekraftig forretningsmodell

Bønder i fjøset TINE

Som meierisamvirke er TINE eid av over 9000 melkebønder. Det gjør at de har gode forutsetninger for å ta bærekraftige valg. Foto: TINE

Mer klima- og miljøvennlig produksjon fra TINE

TINE har gjort flere tiltak de siste årene for å gjøre produksjonen mer klima- og miljøvennlig.

– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon og både biler og meierier skal være over på fornybar energi i henholdsvis 2023 og 2025, sier Malm.

En viktig del av satsingen handler om prosjektet #KUKRAFT der TINE skal produsere biogass fra kua.

– Men løsningen handler om å bruke flere energiformer der det gir størst gevinst – enten det er snakk om biogass, strøm, hydrogen eller biodiesel, sier lederen.

I tillegg jobber TINE mot forbrukerne ved å redusere andelen salt, fett og sukker i merkevarene sine, og skal bruke 100 prosent fornybar emballasje på alle sine produkter innen 2023.

Les mer: Å redusere matsvinn er en «no brainer» for landbrukssamvirkene

Mulig å hente ut mer på en bærekraftig merkevare

I følge Sustainable Brand Index sier 66 prosent av de norske forbrukerne at bærekraft påvirker hva de kjøper.

Fagsjef for samfunnsøkonomi i Norsk Landbrukssamvirke, Helene Lillekvelland, mener det er gode nyheter for norsk landbruk.

– Det er vanskelig for norsk landbruk å konkurrere på pris, men vi kan konkurrere på bærekraftig produksjon, sier hun.

I følge Sustainable Brand Index sier 28 prosent av de norske forbrukerne at de er villig til å betale 10 prosent ekstra for et bærekraftig alternativ. 17 prosent sier de kunne betalt 25 prosent mer for bærekraftige varer.

– Vi utnytter ressursene vi har på en stadig mer effektiv måte, samtidig som vi jobber for å redusere klimagassutslippene fra jordbruket. Det er bærekraftig matproduksjon i praksis, sier fagsjefen.

Les mer: Norsk landbruk har mange av løsningene verden er på jakt etter

Flere landbrukssamvirker på listen

Flere av landbrukssamvirkene og deres merkevarer er på listen til Sustainable Brand Index. Blant annet er Gilde på en 18. plass, Prior på 42. plass, Nortura på 43. plass og Møllerens på 63. plass.

– Forbrukerne har fått med seg det gode arbeidet norske bønder gjør for norsk matproduksjon og hvordan de utvikler Norges største fastlandsindustri i en enda mer bærekraftig retning, sier Lillekvelland.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få artikler fra landbruk.no direkte i innboksen din