Samvirke

Oppdatert: 21.02.2019

Publisert: 18.02.2019

TINE lanserer vegetariske produkter basert på norsk melk

Produktene i TINEs nye middagsserie er 66 % grønnsaker og 30 % norsk ost. Foto: TINE

Oppdatert: 21.02.2019

Publisert: 18.02.2019

En blanding av norsk ost og grønnsaker skal bli til vegetarboller, -deig og -burgere. TINE hopper på vegetartrenden med å lage produkter basert på norsk melk.

20 prosent av den norske befolkningen sier de er interessert i å kjøpe mer vegetarmat.

– Sett i lys av salgsutviklingen i land som USA, England og Tyskland er dette et viktig marked for oss å være tilstede i, og vi ser store muligheter i å anvende norsk melk i denne kategorien, sier Ellen Undebakke, Innovatør i TINE og primus motor bak TINES VGTR produkter.

Les mer: Norske råvarer er ettertraktet i vegetariske produkter

Den norske forbruker drikker mindre melk enn før

I Norge drikker vi stadig mindre melk enn før og TINE må finne nye anvendelser for den norske melka.

– Produktene i den nye middagsserien er 66 % grønnsaker og 30 % norsk ost. Med den nye serien tar vi ansvar for en større del av middagstallerkenen enn bare tilbehøret, sier Undebakke.

TINE VGTR er ment for alle som ønsker å velge mer plantebaserte råvarer i hverdagen.

– De som velger å endre kostholdet sitt har gjerne helse og sunnhet som motivasjon. Fokuset på et mer plantebasert kosthold ligger primært hos den yngre del av befolkningen, enn så lenge, sier innovatøren.

Les mer: I fremtiden skal TINE skape lønnsomhet på mer enn bare melk

- Fokuset på et mer plantebasert kosthold ligger primært hos den yngre del av befolkningen, enn så lenge, sier Ellen Undebakke, Innovatør i TINE. Foto: TINE

TINE må følge trendene

Markedsundersøkelser som TINE har utført viser at opptil 66 prosent av befolkningen ønsker å bytte ut noen kjøttmåltider med vegetaralternativer.

Andelen folk som spiser bare vegan- og vegetarkost er fortsatt relativt liten, kun 2-3 prosent av befolkningen. Men, gruppen er i stor vekst, særlig blant yngre forbrukere.

– Når det gjelder vegetaralternativer er melk en råvare som passer perfekt å bruke i utviklingen av disse produktene, sier Lars Galtung, direktør kommunikasjon og bærekraft i TINE.

Derfor utvider TINE nå Gryr®-serien. Gryr® er plantebaserte alternativer fra Sunniva, hovedsakelig basert på havre.

– Det er viktig at TINE følger trendene, er tidsaktuelle, og tar del i dette raskt voksende markedet, sier Galtung.

Les mer: Er vi klare for fremtidens melkemarked?

Vil bruke norsk korn i produktene

At TINE går inn i det plantebaserte markedet, syntes ikke direktøren er noe unaturlig.

– At et meierikonsern går inn i det plantebaserte markedet har vært en naturlig utvikling flere steder i Europa, sier Galtung.

I dag finnes ikke teknologien for å omsette havrekorn til flytende havrekonsentrat i Norge i det volumet TINE ønsker, men TINE er allerede i gang med å utrede flere muligheter slik at de innen få år kan bruke norsk korn i produkter.

TINEs viktigste oppgave er å sørge for lønnsomhet for bonden

Galtung understreker at TINEs viktigste oppgave er å lage førsteklasses produkter av norsk melk.

– Flere av TINEs kjerneprodukter opplever en volumnedgang som har pågått over en periode. Vår høyeste prioritet er å fortsette å fortelle om de gode egenskapene norsk melk har og styrke salget av meieriprodukter, avslutter TINEs direktør for kommunikasjon og bærekraft.

Meld deg på nyhetsbrev!

Få artikler fra landbruk.no direkte i innboksen din